عوارض پی آر پی مو چیست؟

فهرست محتوا نمایش

پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی مو یکی از مشهورترین درمان‌ها برای ریزش مو به دلیل روش‌های ریشه‌ای رشد مو است، حتی برای بیماران مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک (ریزش مو با الگوی مردانه یا زنانه). این درمان شامل تزریق پلاسمای غنی از پلاکت اتولوگ به پوست سر است تا مواد مغذی را برای موها تقویت کند و رشد مو را تقویت کند. در حالی که گفته می شود این روش به عنوان یک روش کم تهاجمی ایمن است، بسیاری از بیماران هنوز در تعجب هستند که آیا این روش باعث عوارض جانبی عمده دیگری می شود یا خیر.در ادامه قصد دایم تا شما را از عوارض پی آر پی مو آگاه کنیم.پس تا ادامه همراه ما باشید.

عوارض پی آر پی مو چیست و بیماران چه انتظاری باید داشته باشند؟

عوارض پی آر پی مو چیست
عوارض پی آر پی مو

از آنجایی که محلول تزریقی پی آر پی( PRP ) از نمونه خون شما جمع آوری می شود، خطرات واکنش آلرژیک کمی دارد. اما می‌توانید منتظر عوارض جانبی خفیفی باشید، مانند درد و خونریزی در محل تزریق، واکنش‌های آلرژیک از سایر محصولات، و جای زخم که معمولاً خود به خود برطرف می‌شوند. در همین حال، ممکن است سرگیجه، حالت تهوع و آسیب رگ های خونی (آسیب عصبی) را نیز تجربه کنید، اما آنها بسیار نادر هستند و تقریباً فقط با یک تزریق کننده بی تجربه اتفاق می افتد.

عوارض پی آر پی مو که پس از تزریق برای رشد مو تجربه میکنید

اثرات نامطلوب جدی درمان پی آر پی (PRP) برای رشد مجدد مو نادر است و ممکن است فقط با تزریق کننده های بدون مجوز و بی تجربه اتفاق بیفتد. به همین دلیل است که بیماران باید به دنبال یک کلینیک زیبایی قابل اعتماد برای تزریقات خود برای ریزش موی الگو یا هر نوع دیگر ریزش مو باشند.

عوارض جانبی پلاسمای غنی از پلاکت عبارتند از: درد و خونریزی در محل تزریق، واکنش های آلرژیک ناشی از سایر محصولات، عفونت در طول فرآیند بهبود، زخم، سرگیجه و حالت تهوع و آسیب عروق خونی. آسیب عصبی نیز ممکن است یک خطر باشد، اما به ندرت اتفاق می افتد.

۱- درد و خونریزی در محل تزریق

بیمارانی که پوست نسبتا حساسی دارند ممکن است منتظر درد و خونریزی در محل تزریق باشند. سوراخ‌های جزئی روی پوست موی تحت درمان با پی آر پی مو باعث خونریزی می‌شود، در حالی که درد ناشی از غلظت پلاکت‌هایی است که در فولیکول مو ادغام می‌شوند. این درمان پزشکی سرعت بهبود فولیکول‌های موی شما را افزایش می‌دهد و به آن اجازه می‌دهد تا با ایجاد التهاب حاد باعث رشد فعال مو شود.

برخی از بیماران نیز در حین و بعد از عمل احساس درد می کنند. یک متخصص پزشکی هنگام تزریق غلظت پلاکتی از سوزن‌های ظریف استفاده می‌کند. این کار ناراحتی را که بیماران احساس می‌کنند به حداقل می‌رساند. اکثر بیماران در طول درمان درد کمی احساس میکنند یا درمان را بدون درد گزارش می کنند. اما برای کاهش هر گونه اضطراب و ناراحتی، پزشکان ممکن است کرم بی‌حس کننده مناسب را نیز روی آن ناحیه بمالند.

۲- واکنش های آلرژیک از سایر محصولات

از دیگر عوارض پی آر پی مو واکنش های آلرژیک است.ثابت شده‌ است که تزریق پی آر پی برای رشد مو از غلظت پلاکت‌های خود بیمار برای تحریک چرخه رشد مو و بهبود تراکم مو و در نتیجه ضخامت مو استفاده می‌کند. با این حال، ممکن است بیماران همچنان خطر واکنش آلرژیک را نه از پی آر پی بلکه از سایر محصولات مورد استفاده در طول عمل مانند بیهوشی و حتی سوزن سرنگ داشته باشند.

اگرچه این موارد به عوارض شدید تبدیل نمی شوند، اما می توانند باعث ناراحتی شوند. به همین دلیل، غربالگری کامل تاریخچه پزشکی بیمار در طول مشاوره های اولیه برای جلوگیری از این حادثه بسیار مهم است. این کار باعث اطمینان می‌شود که بیمار یک کاندید ایده آل برای این روش است در حالی که به طور کامل در مورد آلرژی های او مطلع هستند.

۳- عفونت در طی فرآیند بهبودی

عفونت نیز یکی از عوارض پی آر پی مو است .تزریق پی آر پی برای درمان مو کارایی بالینی خود را برای درمان چندین نوع ریزش مو ثابت کرده است، اما بدون عارضه نیست. بیماران در معرض خطر ابتلا به عفونت در محل های تزریق هستند، به خصوص اگر در طول فرآیند بهبودی مراقب نباشند.به همین دلیل است که بیماران مجاز به انجام سایر درمان های مو و استفاده از مواد شیمیایی تحریک کننده پس از درمان پی آر پی نیستند.

درمان پی آر پی به دلیل تزریق، زخم های ریز روی پوست سر شما باقی می گذارد. این زخم های باز هنوز هم مستعد عفونت ناشی از کثیفی خانه یا محیط پیرامون شما هستند. برای جلوگیری از این امر، کلینیک ها بیماران خود را برای چند دقیقه برای زیر نظر داشتن نگه می دارند. بیمارانی که این مورد را تجربه می کنند باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرند زیرا با درمان های گسترده تر می تواند به وضعیت جدی تری تبدیل شود. همچنین می تواند بر نتایج تزریق پی آر پی شما تأثیر بگذارد.

۴- بافت اسکار

بافت زخم نیز از دیگر عوارض پی آر پی مو به شمار می‌آید. بیمارانی که برای ریزش موی خود پلاسمای غنی از پلاکت تزریق کرده اند نیز ممکن است انتظار بافت اسکار را به عنوان یکی از عوارض جانبی داشته باشند. این عارضه به دلیل زخم های ریز محل تزریق است که عفونی شده و بدتر شده است می‌باشد. بیماران باید با پزشک خود در مورد روش مناسب برای رفع اسکار در محل تزریق مشورت کنند.

۵- سرگیجه و حالت تهوع

سرگیجه و حالت تهوع برخی از عوارض پی آر پی مو برای درمان ریزش مو هستند، اما به ندرت اتفاق می‌افتند. هر بیمار تحمل درد متفاوتی دارد.سرگیجه و حالت تهوع ممکن است ناشی از درد ناشی از درمان باشد. همچنین ممکن است بیمار سابقه میگرن داشته باشد که ممکن است با تزریق ، دوباره تحریک شود.

۶- آسیب به رگ های خونی

پاره شدن یا آسیب رگ های خونی میتواند از عوارض پی آر پی مو باشد.بیماران ممکن است در طول تزریق با درمان الگوی ریزش مو متوجه خونریزی در پوست سر خود شوند. این امر به این دلیل اتفاق می افتد که رگ های خونی اطراف فولیکول های مو ممکن است در طول تزریق سوراخ شوند. رگ های خونی آسیب دیده به ندرت به عارضه تبدیل می شوند، اما همچنان بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید و از او مشاوره بگیرید.

۷- آسیب به اعصاب

آسیب اعصاب ممکن از عوارض پی آر پی مو باشد.تزریق پی آر پی برای ریزش مو ممکن است خطر آسیب عصبی را به همراه داشته باشد. این عارضه به ندرت اتفاق می افتد،که معمولاً توسط یک تزریق کننده بی تجربه و بدون مجوز این عارضه رخ می‌دهد. هنگام جستجوی برای این درمان، بیماران باید مطمئن شوند که یک کلینیک قابل اعتماد را انتخاب می کنند.

چرا عوارض پی آر پی مو را تجربه می کنید

پی آر پی یک گزینه درمانی موثر برای بیماران مبتلا به ریزش مو است که شامل چرخه های درمانی متعدد است. بیماران عوارض جانبی را تجربه می کنند زیرا پلاسمای غنی از پلاکت هگامی که در پوست سر ادغام می شود باعث التهاب حاد می شود. عوارض جانبی نیز ناشی از سوراخ های ریز تزریق است.

عوارض جانبی ناشی از درمان پی آر پی شما به ندرت اتفاق می افتد. زمانی که اتفاق می افتد، معمولاً خفیف هستند. این عوارض نباید باعث نگرانی شوند زیرا اکثر روش ها با عوارض جانبی همراه هستند. اگر هنوز از درمان پی آر پی نگران هستید، بهترین کار این است که در مورد روش های ایمن تر و موفق تر تحقیق کنید. به دنبال یک کلینیک مورد اعتماد باشید که رضایت و ایمنی بیمار را تضمین کند.

نحوه عملکرد پی آر پی برای درمان ریزش مو

علاوه بر درمان بیماران مبتلا به ریزش مو، پلاسمای غنی از پلاکت نیز برای درمان چندین بیماری دیگر استفاده می شود. این درمان همه کاره شامل تزریق فاکتورهای رشد برای تسریع روند بهبودی بدن است زیرا رشد سلولی و سلول های بنیادی را افزایش می دهد.
پی آر پی مو حاوی پلاسما، قسمت مایع پر از پروتئین خون و پلاکت ها، سلول هایی است که به دلیل خواص ترمیم بافت و زخم، مسئول بازسازی بدن هستند.این مواد با جدا کردن پلاسما و پلاکت ها از گلبول های سفید و سایر سلول ها با استفاده از سانتریفیوژ از خون برداشت می شوند.
اثربخشی تزریق پی آر پی در درمان طاسی الگوی مردانه و زنانه و ریزش مو پیشرونده در آزمایشات بالینی کشف شده است. تعداد موها را در مقایسه با مقادیر پایه بهبود بخشیده است و تراکم موی انتهایی را افزایش می دهد.
فاکتورهای رشدی که به پوست سر شما تزریق می شود، بازسازی سلول های پاپیلای پوست، سلول های برآمده فولیکولی مو، سلول های پایه اپیدرم و سایر سلول ها را سرعت می بخشد. این عمل چرخه مو را فعال می کند و به فولیکول مو اجازه می دهد تا دوباره موهای آناژن رشد کند. ارزیابی میکروسکوپی افزایش ضخامت اپیدرم را نشان می دهد و اندازه فولیکول مو را افزایش می دهد
تکثیر سلولی همچنین پتانسیل رگ زایی فولیکول های مو را افزایش می دهد و جریان خون را بهبود می بخشد. این کار به فولیکول های مو اجازه می دهد تا اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را از بدن دریافت کنند که از رشد مو حمایت می کند.

چگونه از عوارض پی آر پی مو جلوگیری کنیم؟

عوارض پی آر پی مو

عوارضپی آر پی مو معمولاً خفیف است، اما به ندرت اتفاق می افتد. بیماران همچنان می توانند چندین مرحله را برای اطمینان از درمان با خطرات کاهش یافته برای عوارض جانبی جدی دنبال کنند. آنها می توانند به دنبال یک کلینیک قابل اعتماد باشند، با پزشک خود مشورت کنند، مطمئن شوند که کاندیدای ایده آل هستند و اقدامات مراقبت های بعدی را دنبال کنند.

۱- یک کلینیک قابل اعتماد را انتخاب کنید

پی آر پی نیاز به آماده سازی و تجویز کامل دارد. بیماران همچنین باید مراقبت های پس از آن را دریافت کنند تا از اثرات مثبت درمان خود اطمینان حاصل کنند. به همین دلیل، مهم است که به دنبال یک کلینیک زیبایی غرب تهران قابل اعتماد با متخصصان پزشکی دارای گواهی معتبر باشید.

۲- با پزشک خود مشورت کنید

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش با پزشک خود مشورت کنید. آنها بر اساس وضعیت پزشکی و اهداف زیبایی شناختی شما، برنامه درمانی مناسبی ارائه خواهند کرد. حتی ممکن است درمان مناسب تری برای ریزش موی شما توصیه کنند.

۳- مطمئن شوید که یک کاندیدای ایده آل هستید

در حالی که درمان پی آر پی یک روش همه کاره است که برای اکثر بیماران در دسترس است، هنوز محدودیت هایی دارد. برخی از بیماران با سابقه پزشکی بیماری های خودایمنی و سایر شرایط واجد شرایط انجام این روش نیستند. این روش همچنین اثرات مثبتی برای برخی از انواع طاسی ایجاد نمی کند.

۴-مراقبت‌های بعد از پی آر پی مو را جدی بگیرید

پیروی از روش‌های مراقبت‌های بعدی به همان اندازه مهم است که این روش برای اطمینان از موفقیت آن مهم است.این کار به شما امکان می‌دهد بدون دچار شدن به عوارض جانبی جدی بهبود پیدا کنید.

در ادامه چند مراقبت بعد از پی آر پی مو وجود دارد که باید به خاطر بسپارید:

مراقبت بعد از پی آر پی مو  :

• از قرارگیری در دمای گرم خودداری کنید
  • از مصرف داروهای رقیق کننده خون خودداری کنید
  • از انجام فعالیت های سنگین مانند ورزش های با شدت بالا خودداری کنید
  • از درمان های مو دیگر خودداری کنید
  • در مورد پروتکل های دیگر برای مراقبت از مو و پوست سر خود پس از درمان با پزشک خود مشورت کنید. همچنین ممکن است درمان‌های خانگی مانند شامپوهای گیاهی، سرم‌ها یا داروهایی مانند فیناستراید خوراکی را تجویز کنند.

سخن پایانی درباره عوارض PRP

پی آر پی مو سر همانند تمامی روش ها و عمل های پزشکی دیگر دارای عوارض جانبی می‌باشد.در مقاله سعی شد تا بهترین مطالب را درباره‌ی عوارض پی آر پی مو گفته شود تا افرادی که قصد انجام این عمل را دارند از آن ها مطلع شوند.به یاد داشته باشید بهترین مشاور برای شما پزشک متخصص می‌باشد پس قبل از درمان حتما با یک متخصص زیبایی وقت مشاوره تنظیم کنید تا بهترین توصیه و روش را انجام دهد و درباره هزینه پی آر پی مو به شما توضیح دهد.

مشاوره تلفنی و رزرو 25442071-021

مجهزترین کلینیک پوست و مو و زیبایی غرب تهران
کلینیک شکیبا

تماس تلفنی

سایر مقالات مربوط به پی آر پی مو:

پرسش و پاسخ درباره عوارض پی آر پی مو:

مدت زمان درمان PRP چقدر است؟

خود درمان فقط حدود 30-40 دقیقه طول می کشد.

آیا به داروهای بیهوشی نیاز دارم؟

اکثریت قریب به اتفاق مشتریان ما برای درمان موی پی آر پی از داروی بی حسی استفاده نمی کنند، اما در صورت تمایل امکان پذیر است.

در یک درمان چقدر خون گرفته می شود؟

معمولاً در هر جلسه درمانی حدود 24 میلی لیتر خون می گیریم. با این حال، مقدار خونی که ما می گیریم می تواند بسته به اندازه ناحیه تحت درمان متفاوت باشد.

چه زمانی می توانم موهایم را بعد از درمان PRP بشورم؟

توصیه می کنیم تا حدود 1 ساعت پس از درمان موهای خود را نشویید تا پلاسما به درستی در زیر پوست سر قرار گیرد.