عوارض بوتاکس صورت در دراز مدت

عوارض بوتاکس بعد از چند سال و دراز مدت چیست؟

آیا تا به حال به تزریق بوتاکس فکر کرده‌اید، اما نمی‌دانید که چند درصد ممکن است شما دچار عوارض بوتاکس صورت در دراز مدت شوید؟
نگرانی‌های شما کاملاً طبیعی است و به هر پزشک یا جراح زیبایی که مراجعه کنید این عوارض قابل انتظار است. با این حال باید در نظر داشته باشید، واکنش‌های نامطلوب یا آلرژیک به بوتاکس بسیار نادر است.
به یک نمونه از آمار که در زیر آورده ایم توجه کنید‌:
فقط 36 مورد شامل عوارض جانبی بین سال‌های 1989-2003 به FDA گزارش شد. از  این 36 مورد، پزشکان گزارش دادند که 13 مورد از آن‌ها ، بیشتر عوارض با یک بیماری زمینه ای مرتبط بودند. تحقیقات به ما نشان می دهد که بوتاکس زیبایی حتی از بوتاکس درمانی ، ایمن تر است زیرا دوز آن کمتر است. مطمئن باشید، خطر کلی واکنش بد به بوتاکس حداقل است و تزریقات بی خطر تلقی می شوند. در زیر دقیقاً آنچه را که می‌توانید انتظار داشته باشید و اینکه چگونه پس از عمل به بهترین وجه از خود مراقبت کنید تا از اثرات کامل تجربه بوتاکس خود لذت ببرید، خواهید آموخت. از این گذشته، بوتاکس عمل زیبایی خوبی است.

درباره عوارض بوتاکس زیر بغل و عوارض بوتاکس پیشانی نیز بخوانید.

آیا تزریق بوتاکس عوارض جانبی دارد؟

مانند هر روش پزشکی، می توان انتظار داشت که برخی از عوارض جانبی نیز برای این عمل هم وجود داشته باشد. دانستن آنچه می تواند رخ دهد بخش مهمی از تصمیم شما برای انجام بوتاکس است. هنگامی که شما به پزشک و مشاور مراجعه کنید ، عوارض جانبی احتمالی و مدت زمانی که باید طول بکشد را توضیح خواهند داد. شما همیشه باید برای هر عمل زیبایی به یک متخصص پوست یا جراح مجرب  مراجعه کنید و بوتاکس زیبایی یا درمانی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بنابراین، آیا عوارض جانبی بدی برای تزریق بوتاکس وجود دارد؟
|در ادامه با ما همراه باشید تا به طور کامل شما را از عوارض احتمالی بوتاکس آگاه سازیم.

عوارض احتمالی بوتاکس صورت

عوارض بوتاکس صورت

واکنش به تزریق بوتاکس ممکن است چگونه باشد؟

ما فهرستی از برخی از رایج ترین عوارض جانبی را در زیر گردآوری و همچنین راهنمایی های کامل را در صورت بروز واکنش که چه کاری باید انجام دهید کرده ایم.
هنگامی که تزریق بوتاکس توسط یک پزشک با تجربه انجام شود، معمولا بی خطر است.
اگر تزریق بوتاکس شما مطابق با استانداردهای پزشکی و FDA نباشد، یا اگر توسط یک پزشک بی تجربه تزریق شود، احتمالاً با عوارض جانبی منفی مواجه خواهید شد.
اکثر پزشکان توصیه می کنند در صورت بارداری، شیردهی یا حساسیت به پروتئین موجود در شیر گاو، از تزریق بوتاکس خودداری کنید.

برخی از عوارض بوتاکس صورت عبارتند از :

۱-درد خفیف، تورم و کبودی

• اغلب در واکنش‌ به بوتاکس و پرکننده‌های پوستی(فیلر) و در اطراف محل تزریق اتفاق می‌افتد.
  • درد خفیف، تورم و کبودی پس از تزریق بوتاکس شایع است.حتی کوچکترین سوزن می تواند باعث کبودی یا تورم در آن محل شود.
  • کبودی زمانی ایجاد می شود که یک رگ خونی آسیب دیده به ناحیه اطراف خونریزی کند.
  • اقداماتی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری یا به حداقل رساندن کبودی انجام دهید، اما همیشه باید در مورد شرایط فردی خود با پزشک معالج خود صحبت کنید.

اما درمان این موارد چیست؟

• برخی از راهکارها برای کاهش ظاهر کبودی عبارتند از:
  • سر خود را بالاتر از قلب خود نگه دارید.
  • یخ را در فاصله های زمانی منظم به مدت دو تا سه روز پس از درمان در محل مورد نظر بمالید.
  • در صورت امکان از داروهای رقیق کننده خون خودداری کنید.
  • دو تا سه روز پس از درمان از فعالیت های شدید خودداری کنید.

اگر مکمل یا دارویی مصرف می‌کنید، لطفاً برای هر گونه توصیه شخصی از قبل با پزشک خود صحبت کنید.

۲-علائم شبیه آنفولانزا

در یک مطالعه اخیر، 9.2 درصد از 218 بیمار مورد مطالعه علائم مشابه آنفولانزا را گزارش کردند که خب این درصد بسیار کم است.

علائم معمولاً در ماه اول پس از درمان رخ می دهد و معمولاً به صورت خفیف تا متوسط توصیف می شوند.
علائم را می توان به عنوان عفونت دستگاه تنفسی فوقانی همراه با تب و خستگی تعریف کرد.

درمان این نوع از عوارض چیست؟

• مانند هر آنفولانزا، علائم را می توان به راحتی درمان کرد.
  • این مراحل ساده را برای بازیابی حال خود دنبال کنید:
  • استراحت زیاد
  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید
  • استامینوفن برای درد و تب
  • حمام بخار بگیرید
  • از یک مرطوب کننده استفاده کنید
  • از دارو های خلط آور استفاده کنید

توصیه می شود قبل از مصرف هر گونه دارویی پس از عمل با پزشک خود مشورت کنید.

۳-سردرد

برخی از بیماران ممکن است پس از تزریق بوتاکس به پیشانی ، دچار سردرد شوند. در مورد علت سردرد بین متخصصان اتفاق نظر وجود ندارد.

برخی از نظریه ها عبارتند از:

• برآمدگی تصادفی استخوان پیشانی
  • انقباض بیش از حد برخی از عضلات صورت
  • ناخالصی های بالقوه در یک دسته خاص از بوتاکس

اما راه درمان چیست؟

در حالی که ممکن است علت سردرد ناشناخته باشد، اما درمان سردرد با داروهای بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن ساده و… است. مصرف OTC ها باید در عرض چند ساعت یا چند روز سردرد شما را تسکین دهند.

همیشه علائم خود را با پزشک خود در میان بگذارید، پزشک معمولا توصیه هایی را بر اساس شرایط فردی شما ارائه می دهد.

۴-یبوست و حالت تهوع

ناراحتی معده، حالت تهوع یا یبوست ممکن است در 1 تا 10 درصد بیماران رخ دهد. علائم به صورت خفیف یا متوسط گزارش می شوند و معمولاً از چند روز تا دو هفته طول می کشند.

راه درمان این نوع عارضه ها نیز به شرح زیر است‌:

درمان ناراحتی معده ناشی از یبوست و حالت تهوع اگرچه ناراحت کننده است ، اما می تواند ساده باشد:

• مصرف میوه و سبزیجات خود را افزایش دهید
  • برای تسکین معده، چای زنجبیل بنوشید
  • غذاهای ملایم و کم چرب بخورید
  • طبق دستور، مکمل فیبر یا نرم کننده مدفوع مصرف کنید
  • حمام آب گرم بگیرید
  • ورزش سبک ۳ الی ۵ بار در هفته

۵-دهان خشک

ممکن است بعد از تزریق بوتاکس متوجه شوید که دهان شما خشک می شود، این نوع عارضه غیر معمول نیست اما معمولا در عرض چند روز از بین می رود.

هر یک از علائم زیر می تواند نشان دهنده خشکی دهان در نتیجه تزریق بوتاکس باشد:

• دهان احساس چسبندگی یا خشکی می کند
  • بزاق غلیظ یا رشته ای است
  • گلوی شما خشن یا خشک شده است
  • در بلع مشکل دارید

راه درمان آن چیست؟

برای از بین بردن خشکی دهان از راه حل های زیر استفاده کنید:

• سعی کنید در طول روز میزان قابل توجهی مایعات و آب بنوشید(سعی کنید از نوشیدنی ها ولرم استفاده کنید)
  • آب نبات بدون قند بمکید
  • آدامس بدون قند بجوید
  • از دهانشویه بدون الکل استفاده کنید
  • از تنفس از طریق دهان خودداری کنید

۶-دیسفاژی یا مشکل در بلع

از آنجایی که پاسخ به بوتاکس می تواند در بین بیماران متفاوت باشد، دیسفاژی یا مشکل در بلع ممکن است حتی پس از ماهرانه ترین تزریق ها رخ دهد. در حالی که ممکن است یک دوز معین از بوتاکس برای یک بیمار کافی نباشد ، اما همان میزان می تواند برای بیمار دیگر بیش از حد باشد. این موضوع ممکن است منجر به انتشار سموم به عضلات مجاور محل تزریق شود.

این عارضه جانبی معمولاً طی 2 تا 10 روز پس از درمان رخ می دهد و تقریباً همیشه خود به خود برطرف می شود.
مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید که دقیقاً چه علائمی را تجربه می کنید زیرا ممکن است دوزهای بعدی نیاز به تنظیم داشته باشند.

اما راه حل مشکل در بلع یا دیسفاژی چیست؟

اگر در نتیجه بوتاکس خود دچار دیسفاژی شدید، می توانید:

• سعی کنید لقمه های کوچک غذا بخورید و کاملا بجوید
  • هنگام غذا خوردن یک لیوان آب در نزدیکی خود نگه دارید تا به شستن غذا کمک کند
  • سعی کنید برای مدتی فقط غذاهای نرم (مانند سوپ ها و آش ها) بخورید و از خوردن هر چیز سفت یا پوسته دار اجتناب کنید
  • اگر بلعیدن مایعات مشکل است، سعی کنید در حالت نشسته قرار بگیرید و در حین نوشیدن از نی استفاده کنید
  • اگر غذا یا نوشیدنی به طور مکرر وارد نای شود، ممکن است به ریه های شما وارد شود و باعث عفونت شود.

اما باید بدانید که این موضوع بسیار نادر است،ولی باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

۷-افتادگی پلک بعد از بوتاکس

افتادگی پلک بعد از بوتاکس

هنگامی که بوتاکس به پیشانی یا ناحیه بین چشم ها منتقل می شود، می تواند منجر به افتادگی پلک شود. یکی از دلایلی که مردم بوتاکس را انتخاب می کنند ممکن است کاهش ظاهر خطوط اخم پیشانی یا خطوط عمودی باشد. گاهی اوقات، مقداری از بوتاکس ممکن است به پلک بالایی نفوذ کند و عضله ای که پلک بالایی را نگه می دارد فلج کند. این امر می تواند منجر به افتادگی پلک شود.

اما راه حل چیست؟

افتادگی پلک بعد از بوتاکس باید در عرض چهار تا شش هفته از بین برود، اما می‌توانید با استفاده از این درمان‌ها علائم را کاهش دهید:

8. کوچک شدن چشم در اثر بوتاکس

برای آنکه از کوچک شدن چشم در اثر بوتاکس جلوگیری کنید باید به پیش یک پزشک متخصص و با تجربه در این زمینه بروید تا احتمال مواجه شدن با عوارض این چنینی به حداقل برسد و نتیجه کار برایتان رضایت بخش باشد

ماندگاری عوارض بوتاکس صورت چقدر است؟ / ازبین بردن اثر بوتاکس

عوارض بوتاکس صورت

اکثر عوارض جانبی موقتی هستند و باید به زودی از بین خواهند رفت زیرا ماندگاری بوتاکس دائمی نیست. عوارض جانبی ممکن است در هر فردی رخ دهد، صرف نظر از سن یا بیماری های زمینه ای سلامتی. بوتاکس زمانی که توسط یک پزشک یا جراح واجد شرایط انجام شود بسیار امن تر از بقیه موارد است. اکثر پزشکان به ندرت عوارض جانبی غیر از کبودی یا تورم خفیف مشاهده می کنند. با این حال، عوارض جانبی ممکن است نشان دهنده یک واکنش آلرژیک باشد و باعث شود شما نیاز به کمک فوری داشته باشید.
اما راه های از بین بردن اثر بوتاکس چیست؟

آیا بوتاکس می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود؟ آیا ممکن است به بوتاکس حساسیت داشته باشید؟

حساسیت به بوتاکس صورت

اگرچه حساسیت به بوتاکس خیلی رایج نیست ، اما واکنش آلرژیک به تزریق بوتاکس امکان پذیر است. هیچ موردی از واکنش های سیستمیک (در سراسر بدن) به بوتاکس وجود نداشته است و هیچ کس فوت نکرده است. معمولاً یکی از  عوارض جانبی نامطلوب بوتاکس در هفته اول پس از درمان ، خود را نشان می دهد. واکنش آلرژیک تاخیری(واکنش هایی که نسبت به زمان تزریق دیرتر بروز کنند) به بوتاکس بسیار بعید است. با این حال، اگر علائم واکنش آلرژیک را تجربه کردید، باید فوراً با پزشک خود درمیان بگزارید.

یک واکنش آلرژیک به بوتاکس میتواند چگونه باشد؟

اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کنید، ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشید:

• خارش
  • خس خس سینه
  • دشواری در تنفس

یا تورم:

• صورت
  • لب
  • زبان
  • گلو

در صورت داشتن واکنش آلرژیک به بوتاکس چه باید کرد؟ / رفع عوارض بوتاکس

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رفع عوارض بوتاکس کلیک کنید.

• اگر فکر می کنید نسبت به تزریق بوتاکس واکنش آلرژیک دارید، فوراً با پزشک یا جراح خود تماس بگیرید.
  • اگر ورم شدید صورت یا مشکل در تنفس دارید، پس از هماهنگی های لازم با پزشک معالج به مطب او مرلجعه کنید.

برای دریافت بوتاکس و اطلاعات واکنش بوتاکس به کجا مراجعه کنیم؟

آیا می خواهید بدانید که آیا بوتاکس می تواند برای شما مناسب باشد؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بوتاکس و ایمنی بوتاکس با مشاورین ما تماس بگیرید تا بهترین تشخیص به شما ارائه شود.

مشاوره تلفنی و رزرو 25442071-021

مجهزترین کلینیک پوست و مو و زیبایی غرب تهران
کلینیک شکیبا

تماس تلفنی

سوالات متداول درباره عوارض بوتاکس بعد از چند سال

آیا مضرات عوارض بوتاکس همیشگی است؟

خیر. اکثر عوارض بوتاکس با ازبین رفتن ماده بوتاکس در بدن از بین می روند و همانند نتایج بوتاکس دائمی نیستند.

4.9/5 - (43 امتیاز)