مراقبت های بعد از بوتاکس زیر بغل

مراقبت بعد از بوتاکس زیر بغل + نکات

در زمان‌هایی که عصبی هستید، ورزش می‌کنید و یا بیماری خاصی دارید بیش از حد عرق می‌کنید. عرق کردن یک مکانیسم طبیعی برای خنک شدن بدن در این شرایط است. با این حال، افراد زیادی هستند که بی دلیل عرق می‌کنند. تعریق بیش از حد زیر بغل ( هیپرهیدروزیس) را می‌توان با روش‌های مختلفی درمان کرد. یکی از روش‌های کارآمد و موثر تزریق بوتاکس زیر بغل است. تزریق بوتاکس زیر بغل کاری است که باید در کلینیک و تحت نظر پزشک انجام شود تا تاثیر داشته باشد و با عارضه خاصی همراه نباشد.

اگر قصد انجام بوتاکس دارید و در مورد مراقبت بعد از بوتاکس زیر بغل نگران هستید، این مطلب را تا آخر بخوانید.

نکات مهم مراقبت بعد از بوتاکس زیر بغل

تعرق بخشی طبیعی از چرخه بدن است که در تنظیم حرارت بدن نقش دارد. اما تعریق بیش از حد زندگی شخصی و حرفه‌ای شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افراد همواره سعی دارند با استفاده از دئودورانت‌ها و ضد تعریق‌ها یا درمان‌های جدید مانند یونتوفورزیس با این مشکل مقابله کنند. با این حال، این اقدامات همیشه کارساز نبوده و به طور موقت و خیلی کم مشکل را برطرف می‌کنند.
از این رو، تزریق بوتاکس زیر بغل به این افراد توصیه می‌شود. سازمان غذا و دارو (FDA) نیز استفاده از بوتاکس را برای کاهش اثرات هیپرهیدروزیس زیر بغل تایید کرده است، پس با خیالی راحت می‌توانید از آن استفاده کنید.
درمان با بوتاکس یک عمل کم تهاجمی است. بنابراین، بعد از تزریق بوتاکس هیچ گونه اختلالی در روند زندگی پیش نمی‌آید و در همان روز می‌توان فعالیت‌های عادی خود را از سر گرفت. چند روز طول می‌کشد تا نتایج اولیه نمایان شود و تعریق کمتر احساس شود، هر چند، اثرات کامل پس از چند هفته قابل مشاهده است.
رعایت چند نکته مراقبتی بعد از تزریق بوتاکس برای کمتر شدن عوارض و افزایش اثرات نوروتوکسین ضروری است. هدف از مراقبت بعد از بوتاکس زیر بغل کاهش عواقبی مانند انتشار نوروتوکسین به سایر نواحی بدن است.

مراقبت بعد از بوتاکس زیر بغل
  • توصیه می‌شود برای 12 ساعت پس از تزریق، از مواد ضد تغریق و دئودورانت استفاده نکنید.
  • برای حدود 48 ساعت از ورزش‌های شدید و قرار گرفتن در معرض گرمای شدید مانند جکوزی و سونا اجتناب کنید.
  • از مصرف ویتامین E، آسپرین و الکل خودداری کنید.
  • به مدت 24 ساعت پس از درمان، ناحیه تحت درمان را مالش ندهید. اعمال فشار بیش از حد روی مناطق تحت درمان ممکن است به اعصاب حساس آسیب برساند و از ته نشین شدن صحیح نوروتوکسین جلوگیری کند.
  • برای جلوگیری از انتشار نوروتوکسین به سایر قسمت‌های بدن، تا 24 ساعت از دراز کشیدن یا خم شدن برای مدت طولانی خودداری کنید.
  • به باشگاه نروید و فعالیت بدنی شدید انجام ندهید زیرا، عرق بر بوتولینوم تأثیر می‌گذارد و اجازه نمی‌دهد به درستی اثر کند.
  • با هواپیما سفر نکنید.
  • استفاده از کمپرس سرد به جلوگیری از تجمع عرق در نواحی تزریقی کمک می‌کند.
  • اگر درد خفیفی احساس می‌کنید، با مصرف مسکن حساسیت و درد را کمتر کنید.
  • به مدت یک هفته پس از درمان، هیچ یک از درمان‌های میکرودرم ابریژن، الکترولیز و لیزر درمانی یا هر گونه درمان زیبایی الکتریکی را انجام ندهید

چرا مراقبت های بعد از بوتاکس زیر بغل اهمیت دارد؟

هر چند تزریق بوتاکس عوارض خطرناکی ندارد و تمام نشانه‌ها بعد از چند روز خود به خود از بین می‌روند اما در صورت عدم رعایت نکات مراقبت بعد از تزریق بوتاکس علائم شدید می‌شوند و بر سایر نقاط بدن نیز تاثیر می‌گذارند. اگر مواد تزریق شده ناخواسته و یا در اثر وارد آوردن فشار به سایر قسمت‌های بدن برود، عوارض خطرناکی ایجاد می‌کند:

مراقبت های بعد از بوتاکس زیر بغل
  • مشکلات بینایی
  • از دست دادن کنترل مثانه
  • مشکلات بلع یا تنفس
  • عکس العمل های آلرژیتیک
  • ضعف عضلانی شدید
  • تعریق بیشتر

در صورت امکان، محل تزریق را بالاتر از سطح قلب نگه دارید تا از تشدید درد و کبودی جلوگیری شود. در این حالت خون به درستی گردش می‌کند.
یبوست و حالت تهوع نیز تا دو هفته می‌تواند ادامه داشته باشد. برای کاهش این علائم باید میوه، سبزیجات و آب فراوان مصرف کرد.
در ماه اول درمان، علائم شبیه به آنفولانزا با شدت خفیف تا متوسط در برخی افراد ظاهر می‌شود. در صورتی که این علائم را دارید، باید استراحت کنید، آب زیادی بنوشید و تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید.

مراقبت‌های قبل از تزریق بوتاکس زیر بغل

برخی مراقبت‌های قبل از درمان نیز به تاثیر بیشتر بوتاکس و کاهش عوارض کمک می‌کنند:

مراقبت‌های قبل از تزریق بوتاکس زیر بغل
  • 48 ساعت قبل از تزریق از لیزر موهای زائد یا اصلاح ناحیه زیر بغل خودداری کنید.
  • قبل از درمان زیر بغل خود را اصلاح کنید و مطمئن شوید که این کار را 48 ساعت قبل از تزریق انجام می‌دهید. اصلاح باعث تحریک پوست می شود در این شرایط اگر بوتاکس نیز تزریق شود، سوزش ناحیه را بیشتر می‌کند.
  • 24 ساعت قبل از تزریق از دئودورانت استفاده نکنید. دئودورانت‌ها حاوی ترکیباتی هستند که منافذ را مسدود کرده و مانع از ترشح عرق می‌شوند. این ویژگی با فعالیت بوتاکس تداخل دارد و از تاثیر مواد بوتاکس جلوگیری می‌کند.
  • قبل از تزریق، محل را با آب و صابون تمیز بشویید.
  • از آنجایی که این تزریق‌ دردناک است، بهتر است یک ساعت قبل از کرم بی‌حس کننده موضعی حاوی لیدوکائین استفاده شود.

بوتاکس زیر بغل برای چه کسانی مناسب نیست؟

به طور کلی، بوتاکس زیر بغل عملی کم عارضه و بی‌خطر است اما این درمان فقط برای موارد شدید هیپرهیدروزیس زیر بغل که با ضد تعریق‌های دیگر قابل درمان نیست، توصیه می‌شود و باید آخرین درمان باشد. پزشک باید قبل از تجویز بوتاکس زیر بغل، سابقه سلامتی و شما را بررسی کند و نکات مراقبت بعد از تزریق بوتاکس را گوشزد کند.
علاوه بر این، افرادی که دارای شرایط پزشکی خاص هستند یا داروهای خاصی مصرف می‌کنند، نباید برای درمان هیپرهیدروزیس به دنبال تزریق بوتاکس باشند.
در برخی مطالعات مشخص شده است که بوتاکس برای افرادی که دچار کمبود ماده معدنی روی هستند، اثر بخشی خاصی ندارد، به دلیل که بدن برای اتصال به بوتاکس به این ماده معدنی نیاز دارد. بنابراین، توصیه می‌شود چند روز قبل از درمان و در روز درمان از مکمل روی استفاده کنید.
در افرادی با پوست حساس ممکن است واکنش آلرژیک در محل تزریق ایجاد شود. اگر پوست حساسی دارید، قبل از درمان با بوتاکس، تست آلرژی انجام دهید.
افرادی که در حال حاضر آنتی بیوتیک‌های آمینوگلیکوزید مصرف می‌کنند، نباید تزریق بوتاکس انجام دهند.

مدیریت عوارض بوتاکس زیر بغل

تا زمانی که بوتاکس زیر بغل توسط یک پزشک یا اوپراتور مجرب تزریق می‌شود نسبتاً ایمن و بدون عارضه است. اکثر افراد این روند درمانی را به خوبی تحمل می‌کنند، با این حال ممکن است برخی عوارض بوتاکس زیر بغل شایع اما خفیف نیز رخ دهند:

• خونریزی، کبودی یا درد در محل تزریق
  • تحریک پوست
  • علائم شبیه آنفولانزا
  • تورم و قرمزی
  • تحریک
  • حالت تهوع و سردرد
  • یبوست

این علائم طی چند روز و با ته نشین شدن نوروتوکسین در محل‌های تزریق از بین می‌روند، اما در صورت بدتر شدن یا تداوم علائم باید فوراً با پزشک تماس گرفت. یک پزشک باتجربه و پیروی از دستورالعمل‌های مراقبت بعد از تزریق بوتاکس زیر بغل به کاهش برخی از این عوارض و کاهش خطر عوارض جدی مانند واکنش آلرژیک، ضعف عضلانی، از دست دادن کنترل مثانه و دشواری در تنفس کمک می‌کند.
از آنجایی که بوتاکس از تعریق بیش از حد جلوگیری می‌کند، بسیاری از افراد نگران هستند که کمبود عرق بر کل بدن و نحوه خنک شدن آن تأثیر بگذارد. باید گفت بوتاکس به میزان محدودی بر تولید عرق زیر بغل تاثیر دارد و بعد از تزریق همچنان در قسمت‌های دیگر بدن عرق تولید می‌شود. بنابراین، درمان‌ با بوتاکس تأثیر منفی بر نحوه تنظیم دمای بدن شما نخواهد داشت.

ماندگاری بوتاکس زیر بغل

طبق گفته انجمن بین المللی هایپرهیدروزیس، تزریق بوتاکس تعریق را بین 82 تا 87 درصد کاهش می‌دهد. نوروتوکسین تزریق شده غدد عرق بیش از حد فعال در ناحیه زیر بغل را هدف قرار می‌دهد، بنابراین هنگام فعالیت زیاد، سیگنال‌های عصبی را از مغز دریافت نمی‌کنند و تعریق اتفاق نمی‌افتد. بعد از تزریق 2 تا 4 روز طول می کشد تا افراد نتایج را ببیند اما، اثر کامل درمان پس از گذشت 2 تا 3 هفته پس از تزریق قابل مشاهده است.
از آنجایی که، بوتاکس به آرامی توسط بدن متابولیزه می‌شود، ماندگاری بوتاکس زیر بغل از 6 تا 12 ماه باقی می‌ماند. در برخی بیماران با علائم شدیدتر نیاز است درمان‌های مکمل دیگری نیز دنبال شود تا این ناحیه از بدن کمترین تعریق را داشته باشد.

قیمت بوتاکس زیر بغل

یکی از عوامل موثر بر قیمت بوتاکس زیر بغل دوز مصرفی بوتاکس است. معمولا دوز توصیه شده برای بوتاکس زیر بغل 50 واحد در هر طرف است. در واقع، حدود 50 واحد بوتاکس برای جلوگیری از رسیدن سیگنال‌های مغزی به غدد عرق لازم است تا به طور موثری میزان عرق کاهش یابد.با این حال، از آنجایی که تعداد دقیق دوزها در هر بیمار به دلیل عوامل مختلفی مانند فعالیت غدد عرق در زیر بغل متفاوت است، هزینه نیز از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت محاسبه می‌شود.
علاوه بر دوز مصرفی هزینه بوتاکس زیر بغل به خدمات کلینیک، دستمزد پزشک، برند بوتاکس و تعداد جلسات نیز بستگی دارد. هزینه بوتاکس زیر بغل در کلینیک‌های مختلف شهر تهران از 1 تا 2 میلیون تومان متغیر است.

پرسش و پاسخ درباره مراقبت بعد از بوتاکس زیر بغل:

مهمترین نکات مراقبت بعد از تزریق بوتاکس چیست؟

از ورزش، سونا و جکوزی اجتناب شود. از مصرف ویتامین E، رقیق کننده‌های خون و دئودرانت‌ها نیز خودداری شود. درمان‌هایی مانند میکرودرم ابریژن، الکترولیز و لیزر را انجام ندهید. ناحیه تزریق را تا چند روز ماساژ ندهید.

تزریق بوتاکس زیر بغل برای چه کسانی مناسب نیست؟

وضعیت افرادی با سابقه حساسیت و بیماری‌های خاص باید قبل از تزریق به دقت بررسی شود. افرادی که آنتی بیوتیک‌های آمینوگلیکوزید مصرف می‌کنند، نباید تزریق بوتاکس انجام دهند. همچنین، اگر کمبود روی دارید چند روز قبل از مکمل‌های روی استفاده کنید.

عوارض جانبی تزریق بوتاکس زیر بغل چیست؟

عوارضی مانند درد، کبودی، قرمزی، حالت تهوع، خشکب چشم، یبوست و افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس کاملا عادی است و طی چند روز از بین می‌روند. در صورت رعایت نکردن نکات مراقبتی ممکن است مشکلات بینایی و تنفسی، بی‌اختیاری ادرار، تعرق بیشتر نیز رخ می‌دهند که بسیار نادر است.

هزینه بوتاکس زیر بغل چقدر است؟

هزینه بسته به محل کلینیک، تبحر پزشک، دوز مصرفی، برند بوتاکس و تعداد جلسات از 1 تا بیش از 2 میلیون تومان متفاوت است.