درمان میگرن با بوتاکس

درمان میگرن با بوتاکس بصورت قطعی

یکی از تکنیک‌های درمانی میگرن تزریق بوتاکس میگرن می‌باشد. افراد زیادی تصور می‌کنند که این روش فقط برای زیبایی و پیشگیری از چین و چروک کاربرد دارد. اما محققان به این نتیجه رسیده‌اند که از بوتاکس برای درمان شرایط پزشکی از جمله میگرن نیز می‌توان با اثربخشی چشمگیری استفاده نمود.
اگر هر ماه ۱۵ روز یا بیشتر نشانه‌های سردردهای میگرنی دارید، پس دچار میگرن مزمن هستید. شاید برخی مسکن‌ها تا حدی نشانه‌های این بیماری را کم کند اما این مسکن‌ها برای خیلی از افراد اثر ندارند.

بوتاکس، از پروتئین خالص شده‌ای به نام کلستریدیوم بوتولینوم ساخته شده است. زمانی که بوتاکس توسط متخصص مغز و اعصاب به ناحیه مورد نظر تزریق شود، سیگنال‌های شیمیایی خاصی از اعصاب مسدود می‌شود، در نتیجه منجر به فلج موقتی عضلات آن ناحیه خواهد شد.
امروزه از این روش علاوه بر درمان میگرن، برای مشکلات زیادی از جمله اسپاسم مکرر گردن، پرش چشم و مثانه بیش فعال نیز استفاده می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره قیمت بوتاکس پیشانی برای درمان میگرن بر روی مقاله آن کلیک کنید.

تزریق بوتاکس گزینه مناسبی برای سردرد‌های میگرنی

درمان میگرن با بوتاکس

پزشک متخصص مغز و اعصاب بعد از بررسی شواهد و مدارک بیمار و انجام معاینات پزشکی تشخیص می‌دهد که این روش درمان مناسبی برای سردرد شما هست یا خیر، این روش درمان بسیار مناسبی برای بیمارانی است که از میگرن مزمن رنج می‌برند.
همینطور تزریق بوتاکس در سردردهای پس سری، سردردهای همراه با درد گردن و سردردهای تنشی هم موثر می‌باشد ولی بیماران با سردردهای ناشی از فشار خون بالا، سردرهای دوران پریود و سردرد سینوزیت کاندید خوبی برای تزریق بوتاکس نیستند.

در مطالعه‌ای که روی بیمارانی با سردرد مزمن انجام شد ۸۰ درصد بیماران تزریق بوتاکس، کم شدن شدت سردرد یا تعداد حملات سردرد و یا هر دو مورد را گزارش کرده‌اند.
حدود ۶۰ درصد بیماران تزریق بوتاکس به درمان سردرد یا بوتاکس را عالی گزارش نموده‌اند، به صورتیکه حملات سردرد میگرن کاملا از بین رفته است، در حدود ۱۹,۵ درصد بیماران کمی بهتر شده است و ۲۰ درصد تغییری در شدت و تعداد حملات سردرد گزارش نکرده‌اند.
تزریق بوتاکس پرطرفدارترین عمل زیبایی است که بدون جراحی انجام می‌شود.

ماندگاری اثر بوتاکس حدود ۳ ماه تا ۵ ماه می‌باشد و پس از این مدت باید تزریق بوتاکس مجدد انجام شود ولی گفته شده که با تکرار تزریق‌ها، طول این مدت بیشترشده و در برخی موارد پس از ۵ بار تزریق بوتاکس عضلات آتروفی شده و نیاز به تزریق بوتاکس مجدد رفع می‌شود.
تایثر بوتاکس در درمان میگرن پس از ۴ الی ۵ روز از زمان تزریق بوتاکس آغاز می‌شود و در عرض ۲ هفته به پیک اثر خود خواهد رسید.

درباره سایر نقاط تزریق بوتاکس نیز بخوانید.

انواع سردردهای میگرنی

سردرد میگرنی انواع مختلفی دارد که شایع‌ترین نوع میگرن اورا یا همان سردرد کلاسیک و بدون اورا یا همان میگرن معمولی می‌باشد. از انواع دیگر می‌توان به چنین مواردی اشاره نمود:

• میگرن چشمی
  • میگرن با هاله ساقه مغز یا بازیلار
  • میگرن وضعیتی
  • میگرن قاعدگی
  • میگرن دهلیزی
  • میگرن شکمی
  • میگرن همی پلژیک

ناحیه تزریق بوتاکس برای میگرن

پروتکل استفاده از تزریق بوتاکس- A برای درمان میگرن مزمن براساس مطالعات تحقیقاتی بالینی می‌باشد که منتهی به تأیید FDA و رهنمودهای بعدی ارائه شده توسط این سازمان می‌باشد. در حالت کلی نواحی مورد تایید برای تزریق شامل پل بینی، پیشانی، شقیقه‌ها، پشت سر، گردن و قسمت فوقانی پشت (درست بالای تیغه‌های شانه) است.
حجم تزریقی مورد نظر با توجه به صلاحدید پزشک متفاوت خواهد بود. برای انجام تزریق بوتاکس میگرن از یک سوزن بسیار نازک و تیز استفاده خواهد شد و روند تزریق اصلا دردناک نخواهد بود.
کل مراحل انجام تزریق به ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان نیاز نخواهد داشت و به طور معمول به خوبی توسط افراد تحمل می‌شود. بلافاصله بعد از تمام شدن تزریق، بیشتر قریب به اتفاق بیماران، توانایی بازگشت به کارهای روزمره خود را دارند.

تزریق بوتاکس تا چه اندازه برای درمان میگرن فایده دارد؟

در تحقیقاتی که روی بیمارانی با سردرد مزمن انجام شد ۸۰ درصد بیماران تزریق بوتاکس، کاهش میزان سردرد یا تعداد حملات سردرد و یا هر دو مورد را گزارش کرده‌اند.
حدود ۶۰ درصد بیماران میگرنی درمان سردرد با بوتاکس را عالی گزارش داده‌اند، به صورتیکه حملات سردرد میگرن کاملا رفع شده است، در حدود ۱۹/۵ درصد بیماران کمی بهتر شده‌اند و ۲۰ درصد تغییری در شدت و تعداد حملات سردرد گزارش نداده‌اند.

تزریق بوتاکس موثرترین درمان سردرد میگرنی است و در درمان بیماران مبتلا به سردرد مزمن روزانه موفق بوده است.
نکته بسیار مهم این است که برای رسیدن به نتیجه بهتر در درمان سردرد پس از تزریق بوتاکس، متخصص مغز و اعصاب باید بر اساس معیارهایی بیمارانی را که از تزریق بوتاکس سود می‌برند و این درمان برای آن‌ها مفید است را به طور صحیح انتخاب نماید.

مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن
  • ماندگاری اثر بوتاکس بین ۳ تا ۶ ماه بوده و زمان تزریق مجدد بوتاکس در هر فرد متفاوت می‌باشد و به هیچ وجه وابستگی ایجاد نخواهد کرد.
  • برای کم شدن احتمال ایجاد کبودی بهتر است پس از تزریق از مصرف قرص سرما خوردگی، چای سبز، ویتامین ای و جینسینگ به مدت ۳ روز خودداری کنید. در صورت مصرف آسپرین و دیگر داروهای رقیق کننده خون حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • ۲ تا ۴ ساعت پس از تزریق بوتاکس میگرن از به جلو خم کردن سر و گردن و بدن مثل مطالعه کتاب با گردن خم، نماز خواندن و همینطور خم کردن سر به عقب مثل دراز کشیدن به صورت افقی پرهیز کنید
  • از روز تزریق بوتاکس به مدت ۲ شبانه روز از گرم شدن ناحیه سر و گردن و ماساژ دادن نواحی تزریق شده پرهیز کنید.
  • شستن صورت با آب سرد، کرم زدن به صورت و آرایش کردن بلافاصله بعد از تزریق بوتاکس اگر به صورت آرام و ملایم و بدون فشار زیاد به پوست انجام گیرد مشکلی ندارد.
  • اثر بوتاکس روی عضلات ۴ الی ۷ روز بعد از تزریق آغاز می‌گیرد و بتدریج تا ۱۴ روز بعد کامل خواهد شد، بنابراین تا حدود ۲ الی ۳ هفته پس از تزریق برای کم شدن سردرد باید صبر نمود.
  • ولی گفته شده که با تکرار تزریق‌ها، طول این مدت بیشتر شده و در برخی موارد پس از ۵ بار تزریق بوتاکس عضلات آتروفی شده و نیاز به تزریق بوتاکس میگرن مجدد رفع می‌شود.
  • اثرگذاری بوتاکس در درمان میگرن پس از ۴ الی ۵ روز از زمان تزریق بوتاکس آغاز می‌شود و در عرض ۲ هفته به پیک اثر خود خواهد رسید.

هر چند وقت یکبار برای پیشگیری از میگرن بوتاکس تزریق کنیم؟

اگر تحت درمان بوتاکس برای میگرن هستید، پزشک معمولاً هر ۳ ماه یک بار آن‌ها را تجویز می‌کند.  بعد از درمان، بعضی از افراد امکان دارد بهبود قابل توجهی داشته باشند و بتوانند درمان را قطع کنند. بسته به پاسخ شما به بوتاکس، پزشک مدت زمانی را برای برنامه درمانی شما پیشنهاد خواهد کرد.

ماندگاری بوتاکس برای درمان میگرن

مدت زمان ماندگاری بوتاکس میگرن بین ۴ الی۶ ماه می‌باشد؛ اما این مدت بستگی به شخص و ناحیه‌ای که تزریق انجام می‌شود خواهد داشت.
برای اینکه نتیجه بهتری را دریافت کنید، طبق نظر پزشک ۵ الی ۶ جلسه تزریق بوتاکس میگرن پی‌درپی داشته باشید در این صورت هم درد میگرن شما کاهش یافته و نیز ماندگاری آن افزایش می یابد.

باید توجه داشته باشید امکان درمان میگرن به‌صورت ۱۰۰ درصد با بوتاکس وجود ندارد و هدف از انجام آن، کنترل و کم شدن سردردهای میگرنی است.
همینطور فرد می‌تواند در صورت احساس بهبود، تزریق بوتاکس را متوقف کرده و در زمان حملات میگرن، مجددا تزریق بوتاکس انجام دهد.

عوارض درمان میگرن با بوتاکس

زمانیکه تزریق بوتاکس توسط یک متخصص با‌تجربه انجام شود، نسبتاً ایمن است. با این وجود هر درمانی امکان دارد عوارض جانبی به ‌همراه داشته باشد و درمان میگرن با بوتاکس هم از این موضوع مستثنی نمی‌باشد. در حقیقت بعضی از عوارض آن شامل موارد زیر می‌شوند:

• بعضی از افراد در محل تزریق، درد، کبودی یا تورم را احساس می‌کنند.
  • گردن ‌درد و سر درد از شایع‌ترین عوارض جانبی برای کسانی است که دچار سردردهای میگرنی مزمن هستند و از بوتاکس استفاده می‌نمایند.
  • امکان دارد از عوارض آن بروز علائم آنفولانزا باشد.
  • بعضی از بیماری‌ها مثل کهیر، تنگی نفس یا تورم در ساق پا امکان دارد در افرادی مشاهده شود که واکنش آلرژیک به بوتاکس داشته باشند.
  • در برخی از افراد خشکی یا آبریزش چشم یا دهان مشاهده خواهد شد.
  • افتادگی در یک پلک، ابرو یا کنار دهان نیز امکان دارد مشاهده شود.

با این حال که هیچ مورد تایید شده‌ای وجود ندارد که بوتاکس به دیگر قسمت‌های بدن منتشر ‌شود، اما در صورتی‌که این مورد اتفاق بیافتد، می‌تواند کشنده باشد. به همین دلیل باید سریعاً به مرکز درمانی مراجعه نمایید. از جمله علائم آن عبارتند از:

• مشکلات بینایی
  • ضعف در عضلات
  • مشکل در صحبت کردن یا بلع
  • ناتوانی در کنترل مثانه
  • مشکل در تنفس

درمان میگرن با بوتاکس به چه کسانی پیشنهاد نمی‌شود؟

نکته بسیار حائز اهمیت برای درمان میگرن با تزریق بوتاکس این است که تزریق بوتاکس باید زیر نظر پزشک متخصص انجام گیرد. بنابراین پیش از شروع درمان بوتاکس باید با پزشک خود مشورت کنید.

افراد زیر هرگز نباید تزریق بوتاکس انجام دهند:

• بیماران مبتلا به میگرن مزمن که حملات میگرنی با فاصله کمتر از ۱۵ روز در هر ماه داشته‌اند.
  • افراد مبتلا به میاستنی گراویس و بیماری گریوز و تزریق بوتاکس بیماری آن‌ها را بدتر خواهد کرد.
  • افرادی که سردرد آن‌ها ناشی از فشار خون، قاعدگی و سینوزیت می‌باشد نیازی به بوتاکس ندارند.
  • مادران باردار و شیرده باید با اجازه پزشک بوتاکس تزریق کنند.

تاثیرگذاری درمان میگرن با بوتاکس چقدر است؟

میگرن یکی از انواع سردردهایی است که متاسفانه با حملات بسیار شدید می‌تواند بیمار را زمین گیر کند و در رفتارهای اجتماعی و شغلی فرد نیز تاثیر گذار باشد، از این جهت درمان آن و پیشگیری از حملات میگرن برای این افراد نقش حیاتی و کلیدی در زندگی آن‌ها دارد، با اینکه درمان میگرن تاکنون کشف نشده است اما پیشگیری از حملات میگرن با استفاده از بعضی شرایط و درمان‌ها امکان پذیر است، تکنیک بوتاکس میگرن مزمن از آن دسته روش‌هایی است که از سال ۲۰۱۰ مورد تائید FDA قرار گرفت و تاثیرات آن بر روی سردرد به اثبات رسید.
botox for migraine

پرسش و پاسخ در مورد درمان میگرن با بوتاکس

آیا درمان میگرن با بوتاکس قطعی می باشد؟

مطالعات متفاوتی در این زمینه انجام شده است و نتایج بیان‌گر این است که درمان میگرن با بوتاکس موثر می باشد. اما در این جهان هیچ چیزی قطعی نیست. عوامل و شرایط مختلفی وجود دارد که می‌تواند یک فرضیه را نقض کنند. پس با توجه به مطالعات فقط می‌توان بیان نمود که درمان میگرن با بوتاکس توانسته است به نتایج مثبتی منجر شود.

مزایای درمان میگرن با بوتاکس درمانی چیست؟

بهبودی بیش از ۵۰ درصدی در تکرار و شدت میگرن را انتظار داریم. اگر ۲۰ روز از ماه دچار میگرن هستید، واکنش ۵۰ درصد برابر با ۱۰ روز در ماه است. در تحقیقات، حدود ۵۰ درصد از بیماران بعد از ۶ ماه درمان به این هدف دست یافتند. بعضی از افراد بیش از دیگران بهبود می‌یابند. ۲۳ درصد از بیماران شرکت کننده در بررسی‌ها تا ۷۵ درصد بهبود می‌یابند. اگر ۲۰ روز در ماه مبتلا هستید تا ۵ روز کاهش می‌یابد.