علت گوشت اضافه بعد از سابسیژن

گوشت اضافه بعد از سابسیژن – علت و درمان

زیبایی چهره برای خانم‌ها و آقایان بسیار حائز اهمیت است به این صورت که وجود زخم، جای جوش و بخیه سبب کاهش اعتماد به نفس افراد می‌شود. در اکثر موارد مشاهده شده است که کسانی که پوستی پر از جوش و آکنه یا جای زخم دارند کمتر در جمع‌ها و دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه پیدا می‌شوند. ولی خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی روشی بسیار عالی به نام سابسیژن به وجود آمده است که به کمک آن اسکار صورت و جای زخم و آکنه‌های قدیمی و جدید به خوبی از بین رفته و فرد احساس بهتری نسبت به ظاهر و زیبایی خود خواهد داشت.
اما ممکن است این نیز به گوشتان خورده باشد که بعد از سابسیژن دچار گوشت اضافه شوید. اگر می‌خواهید بدانید که چه افرادی دچار این عارضه می‌شوند تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید.

گوشت اضافه بعد از سابسیژن به چه علت ایجاد می‌شود؟

در کسانی که دارای سابقه کلوئید و اسکارهایپرتروفیک هستند امکان دارد گوشت اضافه بعد از سابسیژن در محل ورود کانولا ایجاد گردد که به صورت یک توده قرمز رنگ بر سطح پوست مشاهده می‌شود. به‌صورت کلی این افراد برای سابسیژن کاندید مناسبی نیستند،‌ با این حال درمان این عارضه تزریق موضعی داروی Triamcinolone می‌باشد که ممکن است در چند جلسه انجام گردد.

سابسیژن چیست؟

سابسیژن در واقع یک روش جراحی کوچک جهت درمان اسکار و چین و چروک می‌باشد که در آن جراحی در سطح زیر جلدی اعمال می‌گردد.
سابسیژن توسط کانولها و یا سوزن‌های مخصوص و ظریف انجام می‌گردد و از قسمت تیز سوزن و یا کانول جهت رفع باندهای فیبروتیک که اسکار را به طرف پایین می‌کشد استفاده می‌شود.
پس از آزاد سازی باندهای فیبروتیک و جانشین شدن رشته‌های کلاژن که بعد از ترمیم زخم‌های زیر جلدی انجام می‌گردد اسکار بهبود می‌یابد. سابسیژن عمل آسانی بوده و به صورت سرپایی انجام می‌شود.

کاندیدای مناسب و نامناسب سابسیژن

این روش درمانی و زیبایی به خاطر اینکه دارای مزیت‌های بیشماری است، داوطلبین زیادی دارد. ولی افرادی برای انجام این فرایند مناسب هستند که دارای ویژگی‌های زیر باشند:

کاندیدای مناسب سابسیژن
  • کسانی که خط خنده یا اخم‌های عمیق بر روی پوست خود دارند.
  • افرادی که بر روی پوست خود اسکار دارند.
  • افرادی که به خاطر قرار گرفتن در معرض نور خورشید و برخورد اشعه‌های مضر به مشکلات پوستی دچار شده‌اند.
  • کسانی که از جای جوش و آکنه بر روی سطح پوست خود رنج می‌برند.

اما اگر از جمله افرادی هستید که ویژگی‌های زیر را دارید به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود از این روش درمانی استفاده کنید:

کاندیدای نامناسب سابسیژن
  • بیمارانی که اسکار‌های هایپرتروفیک دارند.
  • افرادی که مبتلا به اختلالات خونی یا انعقاد خود هستند.
  • افرادی که از دارو‌های خاصی مثل رتینوئیک اسید استفاده می‌نمایند.
  • افرادی که عفونت یا ویروس فعالی دارند.
  • کسانی که از دارو‌های رقیق کننده خون استفاده می‌نمایند.

مراقبت‌های قبل از انجام سابسیژن

برای اینکه از عوارض سابسیژن که یکی از آن‌ها هم گوشت اضافه بعد از سابسیژن است در امان بمانید توصیه می‌شود قبل از مراجعه برای انجام این روش درمانی نکات زیر را رعایت کنید:

مراقبت‌های قبل از انجام سابسیژن
  • ابتدا برای انجام این کار به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.
  • چند ساعت قبل از سابسیژن حمام رفته و پوست خود را تمیز کنید.
  • در صورت استعمال دخانیات پزشک را در جریان بگذارید.
  • اگر باردار یا شیرده هستید حتما با متخصص مشورت کنید.
  • در صورت مبتلا بودن به بیماری‌های عفونی ازجمله ایدز، هپاتیت و … به پزشک اطلاع دهید.
  • در صورتی که یکی از بیماران پیوندی و دیالیزی هستید، پزشک را در جریان بگذارید.
  • اگر داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین، وارفارین و هپارین، مصرف می‌کنید از انجام این عمل خودداری نمایید.

مراقبت‌های بعد از سابسیژن

برای پیشگیری از بروز عوارض توصیه می‌شود بعد از این عمل جراحی به رعایت مراقبت‌های زیر بپردازید:

مراقبت‌های بعد از سابسیژن
  • پوست خود را تمیز و مرطوب نگه دارید.

بعد از درمان با سابسیژن، یکپارچگی پوست به خطر افتاده و پوست در برابر باکتری‌ها و کثیفی آسیب پذیر می‌شود. به همین خاطر باید بعد از انجام این روش درمانی پوست خود را تمیز نگه دارید.

• از ضد آفتاب استفاده کنید.

ضد آفتاب از ‌دیگر موارد مراقبتی بعد از سابسیژن می‌باشد که برای دوری از نور خورشید استفاده از آن از اهميت زیادی برخوردار است.

• بعد از درمان از انجام آرایش خودداری نمایید.

حداقل یک روز بعد از درمان توصیه می‌شود از آرایش کردن خودداری نمایید این امر یکی از موارد مهم مراقبت‌های بعد از سابسیژن می‌باشد. آرایش امکان دارد با ورود به زخم‌های روی پوست و تبدیل آن به منبع عفونت، روند بهبودی را برهم بزند. همچنین ترکیباتی که در لوازم آرایشی وجود دارند پوست را بیشتر تحریک می‌کنند.

• پس از ۳ روز می‌توانید به صورت ملایم آرایش کنید.

از مواد فعال مراقبت از پوست فقط طبق توصیه می‌توانید استفاده کنید.

توصیه می‌شود از رتینوئیدها و لایه بردارهای موضعی ۷ الی ۱۰ روز بعد از این روش درمانی، خودداری نمایید.

• از کندن و چیدن پوست بعد از درمان خودداری کنيد.

امکان دارد بعد از سابسیژن دلمه ایجاد گردد. چیدن این دلمه‌ها روند بهبودی را به تاخیر انداخته و خطر عفونت و تشکیل اسکار را بیشتر می‌کنند.

مزایای سابسیژن

سابسیژن دارای مزیت‌های مختلفی است که برخی از این مزیت‌ها عبارتند از:

• بهبود وضعیت پوست
  • بالا بردن زیبایی و شادابی پوست
  • جوانسازی پوست
  • ترمیم جای اسکار‌ها و زخم‌ها
  • رفع کل زایده‌های پوستی
  • مشاهده نتایج در کمترین زمان
  • بهبود پوست‌های آسیب دیده
  • افزایش کلاژن سازی
  • بهبود افتادگی پوست

عوارض سابسیژن

ممکن است بعضی از افراد به عوارض ناشی از سابسیژن مبتلا شوند. عوارض سابسیژن شامل موارد زیر می‌باشند:

• زخم
  • التهابات پوستی
  • کبودی
  • گوشت اضافه بعد از سابسیژن
  • ایجاد حساسیت پوستی
  • آسیب رگ‌های پوستی

آیا سابسیژن دردناک است؟

سابسیژن مانند اکثر درمان‌های جای جوش قادر است همراه با درد باشد با این حال در کلینیک‌های معتبر از به روز‌ترین تکنیک‌ها برای کنترل درد استفاده می‌گردد. بر فرض مثال تزریق محلول بی حسی جلوی درد را می‌گیرد. دقت کنید که احساس درد یک ادراک ذهنی بوده و از یک فرد به فرد دیگر متفاوت می‌باشد و حتی در یک شخص در زمان‌های مختلف آستانه تحمل به درد یکی نبوده و به تغییرات هورمونی و شرایط جسمی و روانی فرد بستگی دارد.

هزینه سابسیژن

مشخص کردن هزینه سابسیژن به آسانی ممکن نبوده و این هزینه به عوامل مختلفی بستگی دارد. پزشک بعد از معاینه فرد بیمار و با در نظر گرفتن عوامل مختلف هزینه سابسیژن را تعیین می‌نماید. عوامل تأثیرگذار در هزینه سابسیژن عبارتند از:

• نوع اسکار روی پوست
  • تعداد اسکارها
  • شیوه درمان
  • تلفیق شدن با سایر روش‌ها درمانی
  • تعداد جلسات سابسیژن
  • تعداد جلسات لازم برای درمان
  • محل انجام درمان
  • گستردگی منطقه تحت درمان
  • عمق فرورفتگی‌های موجود در پوستاز متخصص پوست و تجربه و مهارت پزشک

دقت کنید که برای ارزان بودن هزینه به مراکز غیر معتبر مراجعه نکنید چراکه در این صورت پزشک بدون آگاهی این عمل را برای شما انجام داده و ممکن است دچار عوارض سابسیژن ازجمله گوشت اضافه بعد از سابسیژن شوید.

سوالات درمورد گوشت اضافه بعد از سابسیژن:

آیا سابسیژن دوره نقاهت داشته و به استراحت در منزل نیاز دارد؟

فقط تورم ۱ تا ۲ روزه امکان دارد به استراحت نیاز داشته باشد در غیر این صورت از روز بعد می‌توان به انجام فعالیت‌های روزمره ادامه داد.

هر جلسه سابسیژن به چقدر زمان نیازمند است؟

هر جلسه سابسیژن به حدود ۴۵ الی ۶۰ دقیقه زمان نیازمند است.

آیا سابسیژن دائمی است؟

اگر بافت فیبروتیک در لایه زیرین پوست به‌صورت کامل آزاد گردد، اسکار فرو رفته هم سطح پوست شده و نتیجه درمان ماندگار خواهد بود.